Wyjazd na Węgry

Polak-Węgier, czyli wymiana kulturowa uczniów z Ossowa

W dniach 23 – 27 października 2013r. Kamila i Maciej, uczniowie klasy III Gimnazjum  w Ossowie, brali udział w wymianie uczniów Gminy Wołomin z dzielnicą Csepel w Budapeszcie.

Było to ważne wydarzenie. Uczniowie mieli okazję sprawdzić   w praktyce swoje umiejętności językowe z języka angielskiego, poznać szkołę swoich kolegów z Węgier, zwiedzić Budapeszt oraz uczestniczyć w życiu rodzinnym swych rówieśników. Poniżej relacje Kamili i Macieja z pobytu w Budapeszcie.

Kamila:

23 października 2013r. wraz z innymi szkołami z Wołomina wybraliśmy się na Węgry w związku z wymianą uczniowską. Kilkanaście dni wcześniej gościliśmy w naszych domach uczniów z Budapesztu, do których teraz przyjechaliśmy my.

Około godziny 5.30 pożegnaliśmy się z rodzinami i wsiedliśmy do autobusu. Droga była bardzo długa, więc zrobiliśmy kilka postojów. Podczas podróży mogliśmy zobaczyć wiele pięknych krajobrazów, m.in. polskie Tatry. W ciągu kilku godzin byliśmy na granicy ze Słowacją. Późnym wieczorem dotarliśmy na miejsce. Po przywitaniu się z węgierskimi rodzinami pojechaliśmy do ich domów.

Następnego dnia poszliśmy do szkoły, gdzie uczestniczyliśmy w projektach przygotowanych przez uczniów. Kolejnym punktem były zajęcia plastyczne. Około 18.00 wróciliśmy do domów. Kolejnego dnia również uczestniczyliśmy w zajęciach oraz w różnych zabawach. Po obiedzie pojechaliśmy na wycieczkę do Campony, gdzie zwiedziliśmy m.in Tropicarium. Do domów wróciliśmy ok.19.00.
Następnego dnia głównym celem było zwiedzenie Budapesztu. Była to sobota, więc nie musieliśmy iść do szkoły. W mieście zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc,np. budynek Parlamentu, zamek Vajdahunyad, Basztę Rybacką. Około 19.00 wróciliśmy do domów.
W niedzielę zajmowały się nami węgierskie rodziny. Przed 18.00 pojechaliśmy do szkoły, gdzie zaplanowany był poczęstunek oraz tańce ludowe. Najpierw odbyły się przemówienia, w których wspominano historię przyjaźni polsko – węgierskiej. Dziękowano nam również za przybycie i zapraszano do ponownego odwiedzenia Węgier.

Na koniec wręczono nam prezenty i rozpoczęło się przedstawienie. Po pożegnaniu, późnym wieczorem wróciliśmy do węgierskich domów. Był to ostatni dzień pobytu w Budapeszcie.

W poniedziałek, około 5.30 wyruszyliśmy w drogę powrotną, do Polski.

Cały pobyt na Węgrzech uważam za bardzo udany.
Przyjęto nas z wielką gościnnością.
Mam nadzieję, że będę miała okazję znowu odwiedzić Budapeszt.

Maciek:

Wycieczka zaczęła się w środę 23.X.2014r. Ok. godz. 5:00 wyruszyliśmy spod Urzędu Miejskiego w Wołominie. Jechaliśmy przez Słowację. Pod budynek gimnazjum w Csepel przyjechaliśmy ok. godz. 20:00. Następnie każdy udał się do swojej węgierskiej rodziny.

Oficjalne powitanie nastąpiło w czwartek. Połączono je z prezentacjami na temat Węgier. Później zwiedziliśmy szkołę, mając za przewodników uczniów starszych klas. Kolejną atrakcją był pokaz, w którym uczennice gimnazjum w Budapeszcie zaprezentowały swoje umiejętności gimnastyczne. Na zakończenie zorganizowano zabawę językową.
Piątek rozpoczął się od gier ruchowych. Następnie zorganizowano pokaz chemiczny, którego punktem kulminacyjnym była silna reakcja spalania z wydzieleniem się dużych ilości światła i ciepła. Niespodzianką były zajęcia z rękodzieła. Robiliśmy na nich bransoletki , które zabieraliśmy ze sobą do domu. Dzień zakończył mecz siatkówki pomiędzy drużyną  polską i węgierską.
Sobotę spędziliśmy na zwiedzaniu Budapesztu. Widzieliśmy m.in. Kościół Mateusza, Bazylikę św. Stefana oraz Plac Bohaterów i Zamek Vajdahunyad. Byliśmy także w Tropicarium i Centrum Nauki. Zwiedzanie połączone było z grą terenową mającą na celu przybliżyć nam węgierską historię.
W niedzielę atrakcje zapewniały węgierskie rodziny. Następnie w budynku gimnazjum w Csepel ok. godz. 18:00 odbyła się uroczystość pożegnalna. Umiejętności taneczne zaprezentowali absolwenci szkoły ,tańcząc Czardasza, oraz grupa dzieci ,która pokazała zabawy połączone z tańcem.

Z Węgier wyjechaliśmy w poniedziałek ok. godz. 5:00.
Do Wołomina wróciliśmy na godzinę 20:00.